1. Μία σύντομη ιστορία των Μαθηματικών
ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΕΔΩ
2. Η ετυμολογία των μαθηματικών
Μαθηματικά : Εμφανίζεται για πρώτη φορά ως λέξη που δηλώνει μια νέα επιστήμη στην αρχαία Ελλάδα. Προέρχεται από την ελληνική λέξη μάθημα.Πριν τους Έλληνες οι αρχαίοι λαοί όπως οι Αιγύπτιοι , οι Σουμέριοι , οι Κινέζοι κ.α. εκτελούσαν άτυπες μαθηματικές πράξεις με καθαρά χρηστικό και πρακτικό χαρακτήρα.Στην Αίγυπτο π.χ υπήρχαν οι γραφείς που μαζί με όλα τα γραφικά καθήκοντα μετρούσαν την έκταση των αγροτεμαχίων , υπολόγιζαν τους μήνες , έκαναν αστρολογικούς υπολογισμούς , επιλύαν προβλήματα καθημερινής ζωής. Όλα αυτά μέσα σε επαγγεματικά πλαίσια. Έτσι άτυπα έβρισκαν μαθηματικές μεθόδους που όμως περιοριζόταν σε υπολογιστικό χαρακτήρα με πρακτική αξία.Γι' αυτό τα μαθηματικά πριν τους Έλληνες τα θεωρούμε "άτυπα ή ασυνείδητα μαθηματικά"Με τον Θαλή στην αρχαία Ελλάδα εισάγεται η έννοια της απόδειξης και αναζητούνται συμπεράσματα που έχουν καθολική ισχύ και μπορούν να αποδειχτούν.Ο Θαλής θεωρείται ο πατέρας των μαθηματικών ή ο πρώτος μαθηματικός στην Ιστορία τους.Επίσης αναπτύσσονται από τον ίδιο τα αφηρημένα μαθηματικά που κινούνται σε δεύτερο επίπεδο αυτό της μεταγνώσης.Δημιούργησαν δηλαδή αφηρημένες θεωρίες που δεν έχουν υπολογιστική αξία ( θεωρία λόγων , ομοιότητα , ισότητα κ.α.) με την βοήθεια όμως των οποίων επιλύουμε πρακτικά προβλήματα ( μέτρηση του ύψους μιας πυραμίδας , την απόσταση ενός πλοίου από την ακτή κ.α). Επίσης στην αρχαία Ελλάδα εμφανίζονται για πρώτη φορά επαγγεγματίες μαθηματικοί ως μια χωριστή τάξη διανοουμένων που προάγουν την μαθηματική επιστήμη και ιδρύουν σχολές με μαθητές όπου τους διδάσκουν τη νέα επιστήμη : τα μαθηματικά.Ένα ενδιαφέρον παράδειγμα είναι η Πυθαγόρεια σχολή που έβγαλε σημαντικούς μαθηματικούς.Για πολλούς το ελληνικό θαύμα οφείλεται στις καινοτομίες της ελληνικής κοινωνίας όπως η δημοκρατία , το νόμισμα και το αλφάβητο που πρωτοεμφανίζονται τότε.
Άλγεβρα : Προέρχεται από την αραβική λέξη al-jebr που σημαίνει μεταφορά στο άλλο μέλος. Χρωστάει δηλαδή την ονομασία της στην γνωστή διαδικασία της επίλυσης πρωτοβάθμιων εξισώσεων. Στην πραγματικότητα al-jebr σημαίνει στα αραβικά "βάζω στη θέση του κάτι σπασμένο".Οι πρακτικοί ορθοπεδικοί στις μουσουλμανικές χώρες εκείνη την εποχή χτυπούσαν λίγο στα αριστερά και λίγο δεξιά το σπασμένο πόδι μέχρι να έρθει στη θέση του.Μετά το έδεναν με δύο σανίδες πάνω και κάτω.Ο μαθηματικός Χουαρίσμι λοιπόν παρομοίαζε την τεχνική αυτή των ορθοπεδικών με τη διαδικασία επίλυσης μιας εξίσωσης.Μετακινούμε τους γνωστούς και αγνώστους όρους αριστερά και δεξιά μέχρι να έρθει στη θέση του ο άγνωστος και να καταφέρουμε να τον αποκαλύψουμε.Οι δυτικοί έμποροι που είχαν συναλλαγές με τις αραβικές χώρες θαύμασαν τα κείμενα του Χουαρίσμι και τις μεθόδους του και τις έφεραν στην Ευρώπη.Τον 12ο ήδη αιώνα μ.Χ ο Χουαρίσμι ήταν μια διασημότητα στη Δύση.Από την παράφραση λοιπόν του al-jebr που χρησιμοποίησε ο Άραβας μαθηματικός πήρε το όνομά της η άλγεβρα που εγκαινιάστηκε στις αραβικές χώρες και πέρασε στην Ευρώπη.Η άλγεβρα λοιπόν δεν γεννήθηκε στην Ελλάδα, γιατί απλόυστατα γεννήθηκε στη Βαγδάτη! Από τότε άνθισε με τους ευρωπαίους μαθηματικούς. Αρχικά ο Ταρτάλια και ο Cardano επιλύουν με ριζικά την τριτοβάθμια και τεταρτοβάθμια εξίσωση. Κατόπιν ο Abel και ο Γκαλουά αποδεικνύουν ότι οι εξισώσεις ανωτέρου του τετάρτου βαθμού δεν είναι επιλύσιμες με ριζικά. Τον 15ο και 16ο αιώνα εδραιώνεται ο αλγεβρικός λογισμός.Σύμβολα όπως : < , > από τον Τόμας Χάριοτ , = από τον Ρέκορντ , το σύμβολο της ρίζας από τον Ρούντολφ , του απείρου από τον Ουάλις , της δύναμης από τον Σικέ ενδυναμώνουν την άλγεβρα , ως μια χρήσιμη οικουμενική μέθοδο επίλυσης προβλημάτων και μοντελοποίησης της πραγματικότητας.Όταν τον 17ο αιώνα αναπτύσετται η αλγεβροποίση της γεωμετρίας με την ανακάλυψη της αναλυτικής γεωμετρίας από τους Φερμά και Ντεκάρτ αναδεικύεται η αξία της άλγεβρας που μπορεί να υποκαθιστά τη γεωμετρία. Η αρχαιοελληνική εμμονή στη γεωμετρία επηρεασμένη από την πλατωνική ιδεαλιστική αντίληψη υποκαθιστάται από την χρηστική υπεροχή της άλγεβρας στην επίλυση προβλημάτων και στην εφαρμογή στις επιστήμες.Ο νέος κλάδος των μαθηματικών με λίγους αιώνες ζωή παίρνει τη σκυτάλη και της αναγνωρίζεται το προβάδισμα.
Σύγχρονα μαθηματικά: Τα μαθηματικά στην Δυτική Ευρώπη μετά τον 12ο αιώνα γνώρισαν μεγάλη άνθιση. Αρχικά αναπτύχθηκε ο νέος κλάδος των μαθηματικών η άλγεβρα.Επιλύθηκαν οι εξισώσεις μέχρι 4ου βαθμού. Αποκορύφωμα στάθηκε η εμφάνιση και στερέωση του αλγεβρικού συμβολισμού τον 15- 16ο αιώνα.Το σημαντικό άλμα αποτέλεσε η ανακάλυψη της αναλυτικής γεωμετρίας τον 17ο αιώνα και η ανακάλυψη του διαφορικού και ολοκληρωτικού λογισμού. Ο Νιούτον και ο Λάιμπνιτς μέσα από διαφορετικούς δρόμους ( ταχύτητα , πρόβλημα εφαπτομένης αντίστοιχα) θεωρούνται οι πρωτεργάτες του νέου κλάδου. Από τότε μελετώνται ποσότητες που πλησιάζουν άλλες χωρίς ποτέ να τις φτάνουν.Ακόμη καμπύλες , ακρότατα , μονοτονία. Υπολόγισαν εμβαδά καμπυλόγραμμμων χωρίων και μήκη καμπυλών με τη βοήθεια του ολοκληρώματος. Σε λίγο η παραγώγιση και η ολοκλήρωση θα γίνουν συνηθισμένες μαθηματικές πράξεις αντίστροφες μεταξύ τους όπως η τετραγωνική ρίζα και το τετράγωνο.Ακόμη στον ίδιο αιώνα πρωτοεμφανίζεται η θεωρία πιθανοτήτων στις επιστολές που αντάλλαξαν ο Φερμά με τον Πασκάλ και μελέτησαν την συνδυαστική.
Από τότε στα 1949 τα μαθηματικά αριθμούν 3400 διαφορετικούς κλάδους και στα σημερικνά χρόνια κυκλοφορούν 200.000 θεωρήματα κάθε χρόνο στα επιστημονικά περιοδικά όλου του κόσμου. Ο " μολυσμός αυτός της σκέψης" όπως αποκαλέστηκε αποκλείει να υπάρχει μαθηματικός που να γνωρίζει όλη αυτή την παραγωγή μαθηματικής πληροφορίας.Ιδανικός μαθηματικός στις μέρες μας δεν είναι αυτός που τα ξέρει όλα , κάτι το αδύνατο , αλλά όποιος έχει την ευφή ιδέα να καινοτομήσει στα μαθηματικά και να τα οδηγήσει σε νέους πρωτότυπους δρόμους.
3. Πότε έκαναν την εμφάνισή τους τα σύμβολα των μαθηματικών;
Από πότε οι άνθρωποι για να συμβολίσουν το «ίσον»
σχεδιάζουν τα δύο παράλληλα ευθύγραμμα τμήματα = ;
Από πότε ο άγνωστος παριστάνεται με το γράμμα x ;
Πότε έκανε την εμφάνισή της η γραμμή κλάσματος ;
Το σύμβολο √ για την τετραγωνική ρίζα ;
Το σύμβολο : για τη διαίρεση ;
Τα σύμβολα συν + και πλην – ;
Τα f(x) για τη συνάρτηση; Το i για τη φανταστική μονάδα ;
Είναι όλα ιδέες των Ευρωπαίων;
1220
|
Η γραμμή κλάσματος από τον Leonardο da Pisa Fibonacci
|
1489
|
Το σύμβολα συν + και πλην – σε αγγλικό εγχειρίδιο εμπορικής αριθμητικής
|
1525
|
Το σύμβολο √ της τετραγωνικής ρίζας Christoff Rudolf
|
1542
|
Η ανακάλυψη του βερνιέρου
|
1557
|
To = ως σύμβολο της ισότητας Robert Record
|
1585
|
Ο τριγωνομετρικός όρος «εφαπτομένη» και το σύμβολο tang Thomas Fink
|
1585
|
Το δεκαδικό κλάσμα, Το σύμβολο του δεκαδικού από τον Simon Stevin
|
1591
|
Στη θέση των αριθμών τα ΚΕΦΑΛΑΙΑ γράμματα. Τα φωνήεντα για τους αγνώστους,
τα σύμφωνα για τους γνωστούς François Viète
|
1591
|
A, A quadratum ( άλφα τετράγωνο ) A cubum ( άλφα κύβος ) François Viète
|
1600
|
Τα σύμβολα συν + και πλην – και σε γενική χρήση από τον François Viète
|
1617
|
Το σύμβολο του δεκαδικού γενικευμένο John Napier
|
1617
|
Το σύμβολο του λογαρίθμου . Λογαριθμικοί πίνακες John Napier
|
1617
|
Το σύμβολο cos για το συνημίτονο John Napier
|
1620
|
Ο τριγωνομετρικός όρος «συνεφαπτομένη» και το σύμβολο cot Edmund Gunter
|
1631
|
Τα σύμβολα της ανισότητας > και < από τον Thomas Harriot Artis analytical praxis
|
1631
|
Το σύμβολο x για τον πολλαπλασιασμό William Oughtrend
|
1637
|
Καρτεσιανές συντεταγμένες Rene Descartes
|
1637
|
Τα πεζά γράμματα του αλφαβήτου. Τα πρώτα a, b, c για γνωστούς,
τα τελευταία x, y, z για αγνώστους Rene Descartes
|
1637
|
x2 , x3 x4 το σημερινό σύστημα συμβολισμού των εκθετών Rene Descartes
|
1655
|
Το σύμβολο ¥ για το άπειρο από τον John Wallis
|
1659
|
Το σύμβολο : για τη διαίρεση από τον Johann Heinrich Rahn
|
1668
|
Διαφορικός και ολοκληρωτικός λογισμός Isaac Newton
|
1669
|
Τα εμβαδόν μιας επιφάνειας ως ολοκλήρωμα Isaac Barrow (1630 - 1677)
|
1671
|
Τα «τονούμενα» x΄ και y΄ ως σύμβολα των παραγώγων ( fluxions ) Isaac Newton
|
1684
|
Διαφορικός και ολοκληρωτικός λογισμός Leibniz
|
1684
|
Συμβολισμοί dx και ò για τον διαφορικό και τον ολοκληρωτικό λογισμό Leibniz
|
1684
|
Τα διαφορικά d( xy ) και d ( x/y) Leibniz
|
1694
|
Ο όρος ΣΥΝΑΡΤΗΣΗ Leibniz
|
1696
|
Ο κανόνας του L'Hospital
|
1700
|
Πολικές συντεταγμένες Jacob Bernoulli
|
1700
|
Διαφορική εξίσωση της παλλόμενης χορδής Jacob Bernoulli
|
1706
|
Ο συμβολισμός π 3, 14159 William Jones
|
1715
|
Οι σειρές Taylor f(x) = f(a) + f΄(a)( x-a ) + f(ν-1)(a)( x-a )ν-1/ (ν-1)! + . . Brook Taylor
|
1728
|
Ο αριθμός e = 2,17828 εισάγεται από τον Leonhard Euler
|
1730
|
ν τιμές για τη νιοστή ρίζα Abraham de Moivre
|
1734
|
Το f(x) ως σύμβολο της συνάρτησης Alexis Clairaut Leonhard Euler
|
1740
|
y" + ky = f(x) Η λύση της διαφορικής εξίσωσης από τον Daniel Bernoulli
|
1743
|
Ταυτότητα του Euler eix = cosx + isinx Leonhard Euler
|
1748
|
Μετατροπή από καρτεσιανές στις πολικές συντεταγμένες Leonhard Euler
|
1755
|
Το κεφαλαίο Σ ως σύμβολο αθροίσματος Leonhard Euler
|
1777
|
Εισαγωγή του συμβόλου i για τη φανταστική μονάδα Leonhard Euler
|
1782
|
Η μαθηματική έννοια «δυναμικό» Pierre Simon LaPlace
|
1788
|
Αναλυτική Μηχανική Joseph Louis LaGrange
|
1799
|
Θεμελιώδες θεώρημα της Άλγεβρας Karl Friedrich Gauss
|
1808
|
Το σύμβολο ν! «ν παραγοντικό» Christian Kramp Strassbourg
|
1822
|
Σειρές Fourier Jean Baptiste Fourier
|
1823
|
Η έννοια ΟΡΙΟ Augustin Caushy
|
1832
|
Θεωρία ΟΜΑΔΩΝ Group theory Evariste Galois
|
1844
|
Υπερβατικοί αριθμοί Ο e και ο e2 δεν μπορεί να είναι ρίζες εξίσωσης με ρητούς συντελεστές Liouville
|
1873
|
Ο e είναι υπερβατικός Charles Hermite
|
1882
|
Ο π είναι υπερβατικός Ferdinand Lindemann
|
1854
|
Άλγεβρα Boole George Boole
|
1854
|
Γεωμετρία του Riemann Bernhard Rieman
|
1857
|
Μήτρες Matrix Arthur Cayley
|
1872
|
Group theory applied to geometry by Felix Klein
|
1873
|
Vector analysis introduced by James C. Maxwell
|
Ανδρέας Ιωάννου Κασσέτας
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου